- دولت فیشهای چند ده میلیونی را توجیه میکند
وطن امروز نوشته است:محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت که در محافل رسانهای به یک «تناقضگو» بیشتر شهرت دارد در جدیدترین اقدام و اظهارنظر جالب خود مبلغ حقوقهای هنگفت و نجومی را که مدیران بیمه مرکزی دریافت کردهاند مطالبات معوق دانست که در ماه خاص پرداخت شد! نوبخت دیروز در پاسخ به سوالی درباره حقوق چند ده میلیونی برخی مدیران دولتی گفت: «وزیر امور اقتصادی بعد از رسیدگی به این موضوع، گزارشی را منتشر کرد و تغییری هم صورت گرفت. فیشهای حقوقی که منتشر شد، مطالبات معوقی بود که در یک ماه خاص پرداخت شد و اگر فیش حقوقی ماههای گذشته افراد را ببینید، در حد حقوقهای متعارف است».
اینکه چرا دولت بعد از 2، 3 هفته که از رسوایی فیشهای حقوقی گذشته رسما موضعگیری کرده جای سوال دارد اما انگار دولتیها فیشهای حقوق مدیران را ندیدهاند که براحتی درباره آن صحبت میکنند. کاش نوبخت به جای اظهارنظر مبهم در اینباره ابهامات مردم درباره فیشهای حقوقی را برطرف میکرد.
با اظهارات نوبخت اولین سوالی که به وجود میآید این است که اگر پرداخت چند ده میلیون تومانی به مدیران بیمه مرکزی عادی و طبیعی بود چرا رئیس کل بیمه مرکزی استعفا داد؟ اگر واقعا تخلفی صورت نگرفته چرا باید محمدابراهیم امین با آن وضعیت از بزرگترین نهاد نظارتی بیمه برود؟ امین، رئیسکل سابق قبل از استعفای خود خانم چرخچی، معاون منابع انسانی بیمه مرکزی را اخراج کرد. مگر آقای نوبخت نمیگوید حقوقهای مدیران بیمه متعارف بوده، پس چرا باید بعد از انتشار فیشها معاون رئیسکل بیمه مرکزی اخراج شود؟
جالب اینکه امین، رئیسکل سابق بیمه مرکزی در متن استعفانامه خود از مردم ایران پوزش میخواهد...
این طبیعی است که سخنگوی دولت برای مخدوش نشدن وجهه دولت در پرونده رسوایی حقوق بیمهایها تلاش کند اما به نظر میرسد نوبخت روش اشتباهی در پیش گرفته است. طبق اعلام دیوانمحاسبات به مدیران دولتی در زمینه حقوقهای نجومی تذکر داده شده بود....
همچنین به ادعای مسؤولان بیمه، اضافهکاریهای چند سال مدیران جمع شده بود و همه ناگهانی پرداخت شده که این هم غیرقانونی و تخلف بوده است. حال سخنگوی دولت با این همه تخلف میخواهد وانمود کند همه چیز عادی و طبیعی بوده است در حالی که غیر از حقوق نجومی مدیران، موارد عجیب و غریب دیگر نیز به چشم میخورد. ارقام عجیب و غریب فیشهای حقوقی بیمه مرکزی نشان میدهد آنها انواع تسهیلات و وامهای کلان قرضالحسنه و ضروری را دریافت کردهاند و تا توانستهاند از جایگاه مدیریت خود منفعت شخصی بردهاند. مبالغ وامخودرو، وام مدیران، وام تعمیرات، وام ضروری و... در فیشهای همه ماههای مدیران قابل رویت است و آقای نوبخت هم میداند که معانی آنها چیست.
آیا سخنگوی دولت وام ضروری 400 میلیون تومانی و آن هم قرضالحسنه با بازپرداخت بلندمدت را متعارف میدانند؟ آیا آقای نوبخت میدانند با یک فقره وام همین مدیران میتوان به 130 نفر وام ازدواج داد؟ آیا آقای نوبخت میدانند فقط جمع کسورات فیش حقوقی به اندازه حقوق 10 کارگر است؟ آیا اینها هم متعارف است؟ اگر متعارف است چرا باید یک مدیر با حقوق متعارف تحت فشار برای کنارهگیری باشد؟ اظهارات نوبخت نشان میدهد که وی یا اصلا به فیشهای حقوقی نگاه نکرده یا دوست نداشته نگاه کند. مردم بسیاری از واقعیات فیشهای حقوقی را میدانند و میفهمند اما گویا دولتیها حتی به اندازه دانستههای مردم هم نمیخواهند شفافسازی کنند.